- Startpagina

- Verkooptrainingen


- Inleiding verkopen

Kenmerken van een verkoper

Werken met doelstellingen


- Telefonisch afspraken maken

Belscript om afspraken te maken

Weerstanden & weerleggingen

Download: belscript


- Verkoopgesprek bij de klant

Fase 1: voorbereiding

Fase 2: eerste kennismaking

Fase 3: warming up

Fase 4: behoeftebepaling

Fase 5: presentatiefase

Fase 6: orders afsluiten

Download: verkoopgesprek


- Offertes opmaken

Download: offertes


- Non verbale communicatie

Lichaamstaal

Houding klant herkennen

Aanraken


- Links




Non verbale communicatie

Aanraken

Mensen die anderen vaak terloops aanraken, blijken sympathieker gevonden te worden dan mensen die dat minder doen. Dit gegeven kan je als verkoper goed van pas komen. Toch dien je er een gevoel voor te ontwikkelen in welke situatie en op welke wijze je een klant kunt aanraken en wanneer je dat absoluut niet moet doen. Kom jij wel eens met klanten 'in aanraking'?







Een levensbehoefte.

Een mens kan niet leven zonder aanraking. Dit werd al in de dertiende eeuw aangetoond middels experimenten, waarbij baby's werden onthouden van aanraking. Maar ook in deze tijd heeft het belang van aanraking bij intermenselijk contact de aandacht. De aanraking is vaak de snelste en duidelijkste maar ook de meest indringende soort lichaamstaal. De aanraking van een hand, een arm om iemands schouder, kan sneller en duidelijker een boodschap overbrengen dan tientallen woorden.


Verkoopkracht

De Amerikaanse psycholoog Argyle is een van de belangrijkste ontdekkers geweest van de verkoopkracht die aanraking kan hebben. Een van zijn onderzoekingen vond plaats in een supermarkt. Hij vroeg een caissière de hand van de klant met haar eigen hand te ondersteunen, telkens wanneer zij wisselgeld teruggaf. Achteraf bleek deze caissière aardiger gevonden te worden dan haar collega's die dat niet deden.


Ongeschreven regels

Aanraking kan dus een positief effect hebben op jouw relatie met je klant. Toch kan teveel aanraking juist een negatief effect hebben. Zo'n verkoper wordt snel als plakkerig of opdringerig ervaren. Er is dus een grens aan de hoeveelheid aanraking. Het gebruik van aanraking als verkooptechniek is ook zeker aan regels gebonden. Zoals bij alle lichaamstaal zijn dit echter ongeschreven regels, waarvoor je eerder een gevoel moet ontwikkelen, dan dat je ze vanaf deze website kunt leren. Wanneer, wie en waar je kunt aanraken is namelijk afhankelijk van vele factoren zoals: context, cultuur, bekendheid met de klant, fase in het gesprek, leeftijd van de klant, geslacht van de klant en ook jouw eigen leeftijd en geslacht.


Weet wanneer je aanraakt

Er zijn verkopers die er een gewoonte van maken om hun klanten met joviale schouderkloppen te begroeten. Deze benadering is alleen passend wanneer je inderdaad een joviale relatie met de klant hebt opgebouwd. Sowieso is het verstandig om de klant goed te leren kennen voordat je hem op andere wijze aanraakt dan middels een handdruk. In tegenstelling tot bewoners van andere culturen zijn de meeste Nederlanders erg spaarzaam met aanraking en stellen zij de aanraking van anderen ook niet altijd op prijs.


Terloopse aanraking

Hoe kun je dan wel een positief effect bewerkstelligen met je aanraking? Belangrijk is dat de aanraking past bij de interactie die je met de klant hebt. Er moet een goede reden zijn om de klant aan te raken. Als je bij de eerste handdruk met de klant op een amicale manier zijn schouder omklemt, kan dit ‘te veel' zijn. Als je daarentegen terloops de schouder van de klant aanraakt als je hem een plaats aanbiedt, kan dit vriendelijk en uitnodigend overkomen. Vluchtig aanraken van de onderarm van de klant om zijn aandacht ergens op te richten kan effectief zijn, maar beetpakken van zijn arm om hem te onderbreken is eerder dominant of denigrerend. Aanraking hoeft overigens niet altijd zo berekend te zijn om een positief effect te hebben.

Als je een klant ‘per ongeluk' tegen zijn hand stoot, terwijl je hem je pen aanreikt, kan dit vreemd genoeg ook bijdragen tot meer waardering, vooral als de aanraking gepaard gaat met een verontschuldigende glimlach.








Wordt een betere verkoper!

Succesvol Verkopen .nl salestrainingen voor resultaat- en klantgericht verkopen.

Verwezenlijk je ambities! klik hier voor informatie.

De training waarin dit onderwerp behandeld wordt kun je vinden door hier te klikken

Het boek van deze website

Alle artikelen en verkooptools van deze website zijn ook verkrijgbaar in een mooi, duidelijk en overzichtelijk boek. klik hier voor meer informatie





Copyright Succesvol Verkopen .nl 2011 | T: 0299-417891 | F: 0299-417893

succesvol, verkopen, doelstellingen voor een verkoopgesprek, fases in het verkoopgesprek, verkoopgesprek, verkooptrechter, salesfunnel, verkoopmanier, sales, salesschool, salesopleiding, verkoopschool, verkoopopleiding, behoeftebepaling klant, tips, voorbeeld verkoopgesprek, belscript naar bedrijven, verkoopgesprek in 6 fasen, succesvol telefoneren afspraak maken, belscript verkopen, tricks, verkoper, belscript verkopen, gouden beluren, standaard belscript, belscript ontwerpen, belskript, telefonisch, trechteren, afspraken maken, omzet, verhogen, gratis, verkooptraining, salestraining, verkoopplan, acquisitie, opdrachten, binnenhalen, afsluiten, offertes, verkoopuitdagingen, salestips, houding, persoonlijk verkopen, nonverbale communicatie, spiegelen, aanraken, belscript, download, communicatie, communiceren, coaching, acquisitietraining, meer verkopen, effectiever verkopen, effectiever acquireren, tips, tricks, presenteren, salesmanager, opleiding, verkooptruckjes, verkooptechniek, Bert van Gulik, Supportsales, opwarmen, behoeftbepaling, Kenneth Smit, Door, Roel Gerritsen, offertes opmaken, Red Fox Blue, Remco Melis, Krauthammer, NCOI, salesquest, verkooponline, Micheal Hoetmer, incompany trainingen, beter verkopen, hogere verkoopcijfers, verkoopcursus, verkooptijger, salesgoeroe, Brian Tracy, Stephen Covey, goal management, topverkopers, verkopers online, verkopersonline, smart doel, doelstellingen, ideale verkoper, motivatie, motivator, verkoopkans, verkoopkansen, klantenbinding, klanten, klanten binnenhalen, accountmanager, accountmanagement, verkoopbaan, salesbaan, powerpoint, verkoopcijfers, verkoopinzicht, salescijfers, verkoopfunnel